Nemokamas siuntimas apsiperkant už 39€ 🚖

Icons Only
kawaii kultura kawaii shop lithuania
“Kawaii” – Japonų mielumo kultūra
2024 3 spalio
Kawaii Shop LT

Jeigu kada nors lankeisi Japonijoje, neabejoju pastebėjai, kad žodį “kawaii” daugelis japonų vartoja labai dažnai ir atrodo, lyg jis yra visur kur bepasisuksi. Bet kas yra “kawaii” ir kodėl jis toks svarbus japonams?

Žodis “kawaii” japonų kalboje reiškia “mielas” ir yra skirtas apibūdinti daugeliui dalykų, kurie vaizduoja drovumą, žavesį ir vaikiškumą. Japonams, tai yra daugiau nei žodis, tai kultūrinė sąvoka, kuri apima meną, gyvenimo būdą, madą, muziką, mangas, anime, maistą, žaislus, pramogas ir netgi žmonių elgesį bei manieras. Iš principo “kawaii” gali būti bet kas, kas atrodo jaunatviškai, mielai ir vaikiškai – žaisliniai gyvūnai kuriami su žmogaus bruožais, kad atrodytu gyvesni, o štai žmonės tapatinasi su mielais gyvūnais puošdamiesi uodegomis ar ausimis.

Labai neįprasta… tiesa? Tačiau nusikelkime maždaug 60 metų atgal ir pažiūrėkime nuo ko viskas prasidėjo.

Neabejojama, kad didieji karai, traumos, skausmai yra didžiausias poveikis subkultūrų ir maištų atsiradimui. Istoriškai Japonijos visuomenė buvo žinoma kaip griežta ir patriarchalinė, verčianti žmones veikti pagal socialines normas. Tokiose Azijos visuomenėse, kaip Japonija, žmogus turi sekti gyvenimo būdą, kaip ir kiti. Socialiniai lūkesčiai, tokie kaip studijos, vedybos, darbas, vaikų gimdymas ir net paprasti kasdieniai dalykai, kaip apranga, labai priklauso nuo bendruomenės suvokimo. Po Antrojo pasaulinio karo Japonija patyrė didelę žalą, o socialiniai lūkesčiai prislėgė žmones ir nugramzdino į depresiją. Tai paskatino jaunimo judėjimus, kurie savo aprangos stiliumi bandydavo išreikšti jausmus.

“Maru-moji” rašysena – “kawaii” subkultūros pradžia

Manoma, kad “kawaii” kultūra dėmesio centru tapo 1960 metų pabaigoje, kai Japonijos universitetų studentai protestavo prieš nustatytas akademines programas. Jie atsisakė lankyti paskaitas ir ėmė skaityti manga komiksus.

1970 ir 1980 metais Japonjos ekonomikai kylant, augo ir vartotojų subkultūros – žmonės pradėjo ieškoti naujų pramogų ir saviraiškos formų, todėl “kawaii” subkultūra greitai tapo būdu išreikšti individualumą ir mielumą visuomenėje, kuri darosi vis homogeniškesnė. Pirmiausia terminas “kawaii” pradėtas naudoti mieliems rašysenos stiliams apibūdinti. “Maru-moji” arba kitaip “apvalus raštas” paplito Japonijos mokyklose. Moksleivės savo raštą papuošdavo mielais simboliais, tokiais kaip žvaigždutės ar širdelės, naudodavo jaustukus ir lipdukus.  

“Maru-moji” rašysena

“Burikko” – vaikiškos moters grožio samprata

Labai greitai “kawaii” panaudojimas išsiplėtė ir apėmė viską, kas sukelia šilumos ir švelnumo jausmą. Laikui bėgant “kawaii” iš paprasto apibūdinamojo žodžio išaugo į reikšmingą kultūros tendenciją, apimančią meną, muziką, maistą, elgseną ir net gyvenimo būdą. Atsirado “burikko” arba kitaip “vaikiška moteris”, vaizduojanti nekaltumą ir žavesį, kuris sumažino moters emancipacijos grėsmę bei padidino jos, kaip potencialios santuokos partnerės patrauklumą.

Augantis “kawaii” subkultūros populiarumas

Nuo 1980 metų “kawaii” subkultūra pradėjo plisti už Japonijos ribų. Ikoninės anime serijos “Sailor Moon” išleidimas ir “kawaii” mados bei aksesuarų populiarumas padėjo išpopuliarinti šią kultūrą visame pasaulyje.

Judėjimas keliantis šalies ekonomiką

1990 metais kilus Japonijos ekonomikos krizei, daugelis subkultūrų, įskaitant “kawaii”, pradėjo atsirasti komercinėse oro linijose, o didelės kompanijos, tokios kaip “Nissan”, “Sony” ir “Mitsubishi” naudojo anime siekdamos pritraukti naujų klientų. Ši tendencija tęsiasi ir XXI amžiuje – yra patraukli visiems, nepaisant tautybės, amžiaus ar lyties.

Besikeičiančios tendencijos

Bėgant metams “kawaii” subkultūra vystėsi, įtraukdama naujų elementų ir plėtėsi  į naujas auditorijas. Pavyzdžiui, pastaraisiais metais išryškėjo “Yami-kawaii” (arba “ligotai mielas”, angl. “sickly cute“) tendencija, derinanti mielumo elementus su tamsesne, makabriškesne estetika.

Šiai dienai “kawaii” judėjimas jau žinomas visame pasaulyje, tačiau kodėl jis taip įsišaknijo būtent Japonijoje, o ne bet kurioje kitoje šalyje?

Diskutuojama, kad toks šios subkultūros dievinimas galimai yra glaudžiai susijęs su pačių japonų kultūra, kurioje tiek vyrai, tiek moterys siekia amžinos jaunystės ir bent trumpam nusikratyti juos slegiančių atsakomybių. Žvelgiant iš suaugusiųjų perspektyvos, finansiniai įsipareigojimai, konkurencija, ilgos darbo valandos, itin griežtas socialinis spaudimas skatina kuo daugiau “kawaii” kultūros įtraukti į gyvenimo būdą, kuri šiuo atveju tampa kaip įrankis atsispirti suaugusiųjų pasauliui – leidžia pabėgti į vaikystę, neigti ir pasipriešinti žmonių galimybių suvaržymui.

Tikiuosi, kad dabar “kawaii” sąvoka tau tapo kiek aiškesnė, o netolimoje ateityje pasidalinsiu įdomybėmis apie šios subkultūros madas, maistą, muziką ir kur kas daugiau.


Iki greito!